З набуттям нашою державою
незалежності Україна почала розбудовуватися як демократична правова держава,
зорієнтована на побудову громадянського суспільства, в центрі якого є людина, а
захист її законних інтересів та потреб – найпріоритетніший напрямок державної
діяльності.
Україна проголосила всебічне забезпечення прав і свобод
людини найвищою соціальною цінністю, що закріплено в Конституції нашої держави.
Реальне втілення норм Основного Закону в життя активно включило наше
суспільство в процес міжнародного співробітництва в сфері забезпечення прав
людини.
Актом міжнародного визнання України як демократичної
правової держави стало прийняття нашої країни 9 листопада 1995 року до Ради
Європи та ратифікація Верховною Радою Європейської Конвенції про захист прав і
основних свобод людини та Протоколів до неї.
Інтеграція України в
Європейську спільноту розширила діапазон правових методів забезпечення прав
особи, чільне місце серед яких, безперечно, належить Європейському суду з прав
людини, юрисдикція якого визнана обов’язковою нашою державою.
З часу набуття Конвенцією про захист прав та основних
свобод людини чинності до неї було прийнято 14 Протоколів, які стали її
невід’ємною частиною. Протоколи розширили діапазон гарантованих прав і свобод
людини та вдосконалили механізм їх захисту.
Саме завдяки ефективному забезпеченню прав особи, що,
зокрема, передбачає право на індивідуальне звернення за захистом порушених прав
до Європейського суду з прав людини, Конвенція стала першим міжнародним
правовим документом, спрямованим на захист широкого спектру громадянських та
політичних прав.
Провідна роль в забезпеченні чіткого і дієвого контролю за
реалізацією державами-учасницями Конвенції взятих на себе зобов’язань щодо
забезпечення прав та основних свобод людини належить Європейському суду з прав
людини. Саме ця судова інституція забезпечує гарантії прав людини, є
контрольним механізмом, закладеним Конвенцією, дотримання державами-учасницями
її положень, впровадження норм і принципів у межах національних правових
систем.
Наказом Міністерства юстиції України від 9 лютого 2007 року
№ 44/5 затверджено Положення про представника Урядового уповноваженого у
справах Європейського суду з прав людини і регіональне відділення Секретаріату
Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини.
Діяльність Урядового уповноваженого у справах
Європейського суду з прав людини у Львівській області
забезпечує представник Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з
прав людини, який очолює регіональне відділення Секретаріату Урядового
уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини при Головному
управлінні юстиції у Львівській області.
Основними завданнями регіонального відділення є:
1) виконання доручень Урядового уповноваженого та
Секретаріату стосовно збору і вивчення фактів і доказів у конкретних справах,
що стосуються заявлених порушень Україною положень Конвенції, посилання на які
містяться у запитах Європейського суду з прав людини до Урядового
уповноваженого;
2) інформування населення про положення Конвенції та
практику Європейського суду з прав людини;
3) проведення індивідуальних консультацій громадян з
основних положень Конвенції і процедури подачі, прийняття і розгляду заяв
Європейським судом з прав людини;
4) здійснення роз’яснювальної роботи серед посадових осіб місцевих органів
виконавчої влади, працівників суду і прокуратури, органів місцевого
самоврядування про суть, призначення і зміст Конвенції та протоколів до неї,
про особливості застосування Конвенції та практики Європейського суду з прав
людини як джерела права;
5) участь у організації та проведенні семінарів з
питань роз’яснення, тлумачення та застосування положень Конвенції.
На виконання основних завдань регіональне відділення:
1) за дорученням Урядового уповноваженого та
Секретаріату вивчає факти, збирає докази та надсилає копії матеріалів у
справах, що знаходяться у провадженні Європейського суду з прав людини, а також
іншу інформацію, необхідну для забезпечення діяльності Урядового
уповноваженого;
2) здійснює індивідуальний прийом громадян з питань
організації діяльності та порядку звернення до Європейського суду з прав
людини;
3) вживає заходів щодо попередження порушення прав
людини та основоположних свобод, а також щодо відновлення порушених прав і
свобод на відповідній території.
Створений Радою Європи ефективний механізм захисту прав
людини отримав широке визнання державами-учасницями, усією прогресивною
спільнотою. Європейська система захисту прав особи довела свою ефективність і
дедалі частіше використовується для поновлення порушених прав людини.
Спеціаліст 1-ї категорії РУЮ
Поліщак М.В.
|