Законодавець
встановлює право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників
інформації (ст.23 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).
Так, запитувачами публічної
інформації можуть бути оскаржені:
-
відмова
в задоволенні запиту на інформацію;
-
відстрочка
задоволення запиту на інформацію;
-
ненадання
відповіді на запит на інформацію;
-
надання
недостовірної або неповної інформації;
-
несвоєчасне
надання інформації;
-
невиконання
розпорядниками обов'язку оприлюднювати інформацію;
-
інші
рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні
права та інтереси запитувача.
Рішення, дії чи
бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника
розпорядника, вищого органу або суду. Скарга до суду подається за правилами
Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ст.24 Закону України
«Про доступ до публічної інформації» відповідальність за порушення
законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні
таких порушень:
1) ненадання відповіді на запит;
2) ненадання інформації на запит;
3) безпідставна відмова у задоволенні
запиту на інформацію;
4) неоприлюднення інформації відповідно
до статті 15 цього Закону;
5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;
6) несвоєчасне надання інформації;
7) необґрунтоване віднесення інформації
до інформації з обмеженим доступом;
8) нездійснення реєстрації документів;
9) навмисне приховування або знищення
інформації чи документів.
Водночас, за
порушення інформаційного законодавства Кодексом України про адміністративні
правопорушення (КУпАП) передбачена адміністративна відповідальність.
Зокрема, відповідно
до ст.2123 КУпАП неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або
неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, у
випадках, коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина чи
юридичної особи відповідно до законів України «Про інформацію», «Про доступ до
публічної інформації», «Про звернення громадян», «Про доступ до судових рішень»
та «Про засади запобігання і протидії корупції», або на адвокатський запит,
запит кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена
відповідно до Закону України "Про адвокатуру та адвокатську
діяльність", - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від
двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з п.11
ст.255 КУпАП прокурор або уповноважена ним особа з числа працівників
прокуратури наділені правом складати протоколи про адміністративні
правопорушення, в т.ч. і про адміністративне правопорушення, передбачене
ст.212-3 КУпАП.
Зі скаргами про
порушення інформаційного законодавства слід звертатися до органів прокуратури
на підставі Закону України «Про звернення громадян».
Прокурор або уповноважена ним
особа з числа працівників прокуратури є уповноважений та зобов’язаний проводити
перевірки в частині можливих порушень в галузі інформаційного законодавства і
законодавства про звернення, за наслідками яких, в разі наявності достатніх
підстав, приймати рішення про складення протоколу про адміністративне
правопорушення.
Відповідно до процедури
притягнення до адміністративної відповідальності, визначеної КУпАП, суд вирішує
питання про притягнення до адміністративної відповідальності після отримання
відповідного протоколу в порядку ст.257 КУпАП, складеного органами прокуратури.
Спеціаліст І
категорії
Мостиського
РУЮ
Х.Р. Бойко
|