З 1 січня
2013 року вступив у силу Закон України «Про громадські об'єднання», який
запровадив нові підходи до створення та реєстрації громадських організацій
та
громадських спілок.
Відповідно до вищезгаданого Закону
документи для реєстрації громадської організації чи громадської спілки
подаються до відповідної реєстраційної служби районного, міського,
міськрайонного управління юстиції за місцезнаходженням організації.
Органи, що здійснюють реєстрацію громадських організацій,
проводять правову експертизу поданих документів на відповідність їх нормам
чинного законодавства України та приймають відповідне рішення у встановлений
законом термін.
На підставі поданих документів уповноважений орган
з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня їх отримання приймає
рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації громадського об'єднання,
про направлення документів на доопрацювання чи про залишення документів без
розгляду по суті.
Відмова у реєстрації громадського об'єднання
допускається за наявності однієї або сукупності таких підстав:
1)
наявність у статуті та рішеннях, відображених у протоколі про утворення
громадського об'єднання, положень, що не відповідають Конституції України, статті 4 цього Закону;
2)
порушення вимог статей 7, 10 цього Закону.
За відсутності підстав для
відмови у реєстрації громадського об'єднання, для направлення документів на
доопрацювання або для залишення
документів без розгляду по суті, уповноважений орган з питань реєстрації:
1)
приймає рішення у формі наказу про реєстрацію громадського об'єднання;
2)
вносить до Реєстру громадських об'єднань відомості про зареєстроване громадське
об'єднання та забезпечує внесення відомостей про зареєстроване громадське
об'єднання як юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та
фізичних осіб - підприємців;
3)
видає (надсилає рекомендованим листом з повідомленням про вручення) керівнику
або особі (особам), яка має право представляти громадське об'єднання для
здійснення реєстраційних дій, виписку з Єдиного державного реєстру юридичних
осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - виписка з Єдиного державного
реєстру), свідоцтво про реєстрацію громадського об'єднання як
громадської організації чи громадської спілки установленого Кабінетом Міністрів України зразка (далі - свідоцтво про
реєстрацію) та один примірник статуту з відміткою про реєстрацію.
За наявності підстав для відмови
у реєстрації громадського об'єднання,
уповноважений орган з питань реєстрації приймає рішення у формі наказу
про відмову у реєстрації. Невід'ємним
додатком до рішення є висновок за результатами правової експертизи, який має
бути вмотивованим та містити вичерпні підстави відмови.
Копія рішення видається
(надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення) керівнику або
особі (особам), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення
реєстраційних дій, не пізніше наступного дня після його прийняття. У разі
прийняття рішення про відмову у реєстрації громадського об'єднання, копія
рішення надсилається разом з одним примірником статуту та документами, що
подавалися для проведення реєстрації такого об'єднання (крім документів, до
яких висловлені зауваження).
Громадське об'єднання протягом
шести місяців з дня отримання копії рішення про відмову у реєстрації
громадського об'єднання може усунути недоліки та подати документи уповноваженому
органу з питань реєстрації .
Уповноважений орган з питань
реєстрації зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня надходження
документів після усунення недоліків прийняти рішення про реєстрацію
громадського об'єднання та вчинити інші дії, передбачені Законом.
Громадське об'єднання, яке
протягом шести місяців з дня отримання копії рішення про відмову у реєстрації
громадського об'єднання не подало документи після усунення недоліків
уповноваженому органу з питань реєстрації в порядку, не вважається утвореним.
Таким
чином, постає питання, що таке відмова в державній реєстрації - обмеження права
на створення громадського об’єднання
чи певний "стимул", передбачений державою, для зміцнення поваги до Закону.
На
мою думку, це, в першу
чергу "стимул" для громадських
об’єднань, спрямований на недопущення порушення норм
чинного законодавства, а в разі недотримання вказаних норм на виправлення
допущених помилок. Слід зазначити, що відмова не є перешкодою для повторного подання
документів на реєстрацію громадського
об’єднання (після приведення їх у відповідність з нормами
чинного законодавства України), а навпаки спонукає засновників виправити
допущені помилки і звернутися до реєструючого органу, так би мовити для
"реабілітації", повторно, після усунення недоліків.
Провідний спеціаліст
Л.Яворська
|