Дуже часто виникають ситуації, при яких
ви купуєте товар і протягом гарантійного терміну в ньому з»являються дефекти чи
він взагалі стає непридатним для подальшого використання. Ви не знаєте як
діяти, куди звертатись.
Проте, ці ситуації законодавчо
урегульовані ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів”, де описані
права споживача, а саме: «... У разі
виявлення протягом встановленого
гарантійного строку недоліків споживач,
в порядку та у строки, що
встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни; 2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк; 3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: 1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; 2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар. Істотний недолік - недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак: а) він взагалі не може бути усунутий; б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів; в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором… Тому, в першу чергу Вам необхідно звернутись до продавця з вимогою про усунення вказаного недоліку. Звернутись до продавця Ви маєте право усно або викласти своє звернення письмово. У зверненні слід зазначити: дату купівлі товару, наявність розрахункового документу, що підтверджує факт купівлі-продажу, описати дефект, що проявився і викласти свою вимогу.
Якщо товар, до якого
виникла претензія по якості, входить до переліку товарів, з яких повинен
утворюватись обмінний фонд у продавця, то споживач може написати заяву про
видачу аналогічного товару з обмінного фонду на час проведення ремонту цього
товару, або проведення експертизи.
Якщо споживач повертає
продавцю товар для ремонту, або проведення експертизи, магазин повинен видати
йому документ, про те, що товар був прийнятий, в якому вказано: ким прийнято
товар, описаний його зовнішній вигляд, поставлено дату прийняття, і
штамп (печатку) магазину.
Якщо продавці
відмовляються прийняти заяву, її необхідно відправити поштою рекомендованим
листом з повідомленням і описанням того, що вкладено в поштовий конверт.
Згідно п. 6 ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів” вимога споживача підлягає негайному задоволенню, а якщо у продавця є необхідність в перевірці характеру заявленого дефекту - протягом 14 днів, або за домовленістю. Згідно п. 3 ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів” вимоги щодо наявності дефекту в товарі можуть пред’являтись на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові, або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача. Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться. Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час купівлі. При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів. При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк. На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України. Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача, передбачені статтею 8 Закону "Про захист прав споживачів”, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.
Якщо заява споживача не
буде розглянута продавцем (виконавцем) то за захистом своїх прав споживач має
право звернутись до відділу захисту прав споживачів Мостиської районної ради,
що знаходиться за адресою: 81300, Львівська область, Мостиський район,
м.Мостиська, вул. Грушевського, 22 (приміщення райдержадміністрації, 2 поверх).
Спеціаліст І категорії
Мостиського
районного управління
юстиції
Ю.В. Нікішина
|