Для України питання неправомірності подарунків є вкрай актуальним, адже в
багатьох випадках з метою вирішення питань у власних інтересах подарунки
передаються публічному службовцю особами:
1. які
зацікавлені в певних офіційних діях установи, в якій працює службовець;
2. які ведуть
бізнес або розраховують на ведення бізнесу з цією установою;
3.які здійснюють
певні види діяльності, що регулюються відповідною установою;
4. на інтереси
яких може вплинути виконання чи невиконання службовцем своїх посадових
обов'язків тощо.
Як свідчить міжнародний досвід, на практиці розрізнити між собою подарунок
та хабар досить важко, тому питання отримання та передачі подарунків публічними
службовцями з метою запобігання виникненню корупційних проявів у їх діяльності
має бути обов'язково врегульовано на законодавчому рівні.
За Законом України від 7 квітня 2011 року " Про засади запобігання і
протидії корупції" суб'єктами цього правопорушення є службові особи, які
зазначені у пункті 1 та підпунктах "а", "б" пункту 2 ч. 1
ст. 4 цього Закону. Цим особам повністю заборонено безпосередньо або через
інших осіб одержувати будь-які дарунки (пожертви) від юридичних або фізичних
осіб в таких випадках (ч. 1 ст. 8 Закону):
1. за рішення,
дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються, вчиняються як
безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими посадовими особами та
органами;
2. якщо особа,
яка дарує (здійснює) дарунок (пожертву), перебуває в підпорядкуванні такої
особи.
Однак законодавцем разом з повною забороною одержання дарунків (пожертв)
передбачені певні відповідні обмеження щодо приймання подарунків особами, які
зазначені у пункті 1 та підпунктах "а", "б" пункту 2 ч. 1
ст. 4 цього Закону. Вони можуть приймати відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону лише
дарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, та
пожертви, крім випадків, передбачених ч. 1 ст. 8 Закону, якщо вартість таких
дарунків (пожертв) не перевищує 50% мінімальної заробітної плати, встановленої
на день прийняття дарунка (пожертви), одноразово, а сукупна вартість таких
дарунків (пожертв), отриманих з одного джерела протягом року, - однієї
мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року.
Передбачені ч. 2 ст. 8 Закону "Про засади запобігання і протидії
корупції" обмеження щодо вартості дарунків (пожертв) не поширюється на
дарунки (пожертви), які:
1. даруються
(здійснюються) близькими особами;
2. одержуються
як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи,
премії, бонуси.
За змістом Закону "Про засади запобігання і протидії корупції" до
особистих подарунків належать дарунки, одержані від близьких осіб, давніх
друзів та добрих знайомих, які дарують подарунки з нагоди, наприклад, дня
народження, ювілею або загальнодержавного свята за умови, що їх дарунки не впливатимуть
на прийняття публічними службовцями правомірних рішень або не створюватимуть
враження, що це може впливати на їхні рішення.
До дарунків, які дозволяється приймати публічним службовцям, можуть бути
віднесені і ділові дарунки (сувеніри), прояви гостинності (запрошення на каву
або вечерю) у скромних масштабах, які широко використовуються для налагодження
добрих ділових стосунків. Умовами прийняття таких подарунків та проявів
гостинності є знову ж таки те, що такі дарунки та прояви гостинності не будуть
постійними, не впливатимуть на прийняття публічними службовцями рішень або не
створюватимуть враження, що це може впливати на їхні рішення
Порушення
встановленої Законом заборони щодо одержання
дарунка (пожертви) тягне за собою
накладення штрафу від п'ятдесяти до ста
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такого дарунка
(пожертви) ( ч. 2 ст. 172-5 КпАК).
Спеціаліст
І категорії
Мостиського
районного управління юстиції Х.Р. Бойко
|