Згідно зі
статті 25 Закону України "Про об'єднання
громадян" від 16 червня 1992 року
№2460-XII (далі - Закон) державний контроль
за діяльністю об'єднань громадян здійснюється
державними органами у порядку, передбаченому законодавством України, зокрема:
- органами, що здійснюють
легалізацію (органи юстиції,
виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад);
- органами державної податкової
інспекції;
- правоохоронними органами.
Відповідно до
чинного законодавства України
загальний контроль за діяльністю громадських
організацій - об'єднань громадян, створених для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів, покладено на органи внутрішніх справ, прокуратури та служби безпеки України.
Так, забезпечення
особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, запобігання правопорушенням та їх припинення, охорона і забезпечення
громадського порядку, виявлення і розкриття злочинів,
розшук осіб, які їх вчинили, захист власності
від злочинних посягань є основними завданнями міліції (ст.2 Закону України
"Про міліцію" від 20.12.1990р. № 65-ХІІ).
Захист державного
суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного і оборонного
потенціалу України, законних інтересів держави
та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних
служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці, попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів
проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки
та інших протиправних дій, які
безпосередньо створюють загрозу
життєво важливим інтересам України
покладається у межах визначеної
законодавством компетенції на Службу
безпеки України (ст.2 Закону України "Про Службу безпеки України" від 25.03.1992р. №229-ХІІ).
Відповідно до
ст. 1 Закону України "Про прокуратуру"
від 05.11.1991р. №1789-ХІІ нагляд за
додержанням і правильним застосуванням законів, в тому числі і громадськими
організаціями здійснюється Генеральним прокурором України та підпорядкованими
йому прокурорами.
Якщо у
діяльності громадської організації, не
легалізованої в установленому законом порядку,
міститься склад злочину, який передбачений
Кримінальним кодексом України, то винні особи притягаються до кримінальної відповідальності. Керівництво об'єднанням громадян, яке не легалізувалося у встановленому законом порядку чи якому відмовлено у легалізації, або яке примусово розпущено за рішенням суду, але продовжує діяти, а так само
участь у діяльності таких об'єднань
тягнуть за собою адміністративну
відповідальність (ст. 186-5 Кодексу
України про адміністративні правопорушення (далі - КупАП)). Складення протоколів про адміністративне правопорушення, що передбачене вищевказаною
статтею належить до компетенції органів
внутрішніх справ та до посадових осіб,
уповноважених на те виконавчими комітетами
сільських, селищних, міських рад
(ст.255 КУпАП). Так, Кримінальним кодексом
України передбачена відповідальність за дії, вчинені з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу; за-хоплення державної влади та посягання на територіальну цілісність і недоторканність
України; державна зрада; порушення рівноправності
громадян залежно від їх расової,
національної належності або ставлення
до релігії; створення не передбачених законом воєнізованих або збройних формувань; пропаганда війни, тощо (ст.ст.109, 110, 111, 161, 260, 436).
Органи юстиції здійснюють контроль за діяльності лише
легалізованих (зареєстрованих) громадських організацій шляхом проведення планових
та позапланових перевірок громадських організацій та під час реєстрації змін до
статутних документів та взяття до відома інформації про зміни у складі керівних
органів.
Контроль полягає у здійсненні посадовими особами
органів Міністерства юстиції та управлінь юстиції оцінки відповідності діяльності
об'єкту контролю статутному документу та законодавству. На рівні села, селища, міста контроль здійснюють виконачі
органи сільських, селищних, міських рад (підпункт
7 пункту "б" статті 38 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні").
Об'єктами
контролю є легалізовані (зареєстровані) у встановленому законодавством
порядку:
- громадські організації;
- місцеві осередки всеукраїнських
та міжнародних громадських організацій.
Планові
перевірки проводяться з метою встановлення
виконання Закону та статутного документа в частині обов'язковості подання на
реєстрацію змін до статуту/положення після їх затвердження вищим статутним
органом (ч.6 ст.15 Закону), дотримання обмежень
на діяльність об'єднань громадян (ст.4
Закону), регулярного обнародування своїх
основних документів, складу керівництва, даних про джерела фінансування та витрати (ч.4 ст.6 Закону), дотримання
визначеної статутом процедури скликання і проведення
засідань відповідних статутних органів,
правомочності складу органу, який скликає
засідання.
Що стосується
органів державної податкової служби, то вони здійснюють контроль за джерелами
та розмірами надходжень та сплатою податків громадської організації на підставі податкового законодавства України.
У разі
виявлення у діянні складу правопорушення органи, що здійснюють контроль можуть застосовувати такі види стягнень:
- письмове попередження;
- штраф;
- тимчасова заборона (зупинення)
окремих видів діяльності або всієї
діяльності до трьох місяців;
- примусовий розпуск
(ліквідація).
Стягнення у вигляді письмового попередження
застосовується щодо об'єднань громадян відповідним легалізуючим органом у разі
вчинення об'єднанням громадян правопорушення, яке не тягне обов'язкового застосування
іншого передбаченого Законом виду стягнення (ст.29 Закону).
Стосовно
такого виду стягнення як штраф (за
грубе або систематичне вчинення право-
порушення (ст.30 Закону)), то
Законом не визначено розмір та
порядок його застосування, тому він практично не може бути застосований судом.
З метою припинення незаконної діяльності об'єднання
громадян за поданням легалізуючого органу або прокурора чи його заступника суд
на підставі ст.31 Закону може тимчасово заборонити окремі види діяльності або
тимчасово заборонити діяльність об'єднання громадян на строк до трьох місяців. Питання
про продовження терміну тимчасової
заборони діяльності об'єднання громадян
(ч.2 ст.31 Закону) вирішується судом
на підставі відповідної позовної заяви з
урахуванням того, що загальний термін тимчасової
заборони не повинен перевищувати шість місяців. При усуненні причин, що стали підставою для тимчасової заборони
за клопотанням об'єднання громадян, його діяльність може бути відновлена
судом в повному обсязі (ч.4 ст.31
Закону).
Законодавством
України (ст.37 Конституції України та
ст.4 Закону) встановлений вичерпний перелік підстав заборони діяльності об'єднань
громадян, який встановлений в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Заборона
діяльності об'єднань громадян здійснюється
лише у судовому порядку за:
1. здійснення
діяльності спрямовану на:
- зміну шляхом насильства
конституційного ладу і в будь-якій
протизаконній формі територіальної
цілісності держави;
- підрив безпеки держави у формі
ведення діяльності на користь
іноземних держав;
- пропаганда війни, насильства чи жорстокості, фашизму та неофашизму;
- розпалювання національної та
релігійної ворожнечі;
- створення незаконних
воєнізованих формувань;
- обмеження загальновизнаних прав людини.
2. продовження
протиправної діяльності після
накладення стягнень, передбачених Законом.
Під грубим порушенням слід розуміти одноразове
порушення законодавства, яке свідчить про явне і умисне нехтування його вимогами
з боку об'єднання громадян і яке потягло наслідки у вигляді значної шкоди, завданої
державі, юридичним чи фізичним особам (наприклад, продовження протиправної
діяльності, незважаючи на вимогу уповноважених на те органів припинити її).
Такими, що
систематично порушують законодавство, слід вважати об'єднання громадян, які раніше
допускали порушення законодавства і вчинили його знову, незалежно від того, чи притягалися вони до відповідальності
за попередні порушення. Як виняток з урахуванням
конкретних обставин, пов'язаних із
характером вчиненого порушення законодавства,
причин його здійснення, тривалості у часі та наслідків систематичним може бути
визнане і повторне порушення
законодавства. Оскільки підставою скасування запису в Реєстрі об'єднань громадян є судове рішення про припинення діяльності об'єднання громадян, суд повинен надіслати копію відповідного рішення органу, що здійснив реєстрацію.
Спеціаліст 1-ї категорії Мостиського РУЮ
Поліщак М.В.
|