Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” від 01.07.2004 № 1952-IV, викладеного у новій редакції Законом України від 11.02.2010 №1878-VI, із змінами згідно Закону України від 04.07.2012 №5037-VI, які набирають чинності 01.01.2013 (далі-Закон).
Зміни, передбачені Законом, стосуються і порядку оформлення права власності на нерухоме майно з видачею відповідних свідоцтва.
Відповідно до ст.18 Закону, свідоцтво про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності при здійсненні державної реєстрації прав на нерухоме майно, видається:
фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна;
членам житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу, які повністю внесли свої пайові внески;
юридичним особам у разі внесення до статутного фонду (статутного або складеного капіталу) об'єктів нерухомого майна їх засновниками (учасниками);
фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) юридичної особи отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно юридичної особи, що ліквідується (реорганізується);
фізичним особам та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримали у власність об'єкт нерухомого майна, переданий їм;
реабілітованим громадянам, яким повернуто у власність належні їм об'єкти нерухомого майна;
у разі виділення окремого об'єкта нерухомого майна зі складу об'єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об'єктів;
фізичним та юридичним особам на об'єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки; в інших випадках, встановлених законом.
Свідоцтво про право власності на нерухоме майно підписується державним реєстратором і засвідчується печаткою.
Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2012 №703(далі-Порядок), передбачено особливості державної реєстрації права власності на нерухоме майно на підставі свідоцтва про права власності на нерухоме майно.
Для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на новозбудоване або реконструйоване нерухоме майно заявник подає органу державної реєстрації за місцем розташування об’єкта нерухомого майна наступні документи (основний пакет документів):
- заява встановленої форми;
- копія документа,що посвідчує особу заявника (з пред’явленням оригіналу документа);
- у разі подання заяви заінтересованою особою особисто, така особа, крім документа, що посвідчує її особу, подає органові державної реєстрації прав копію реєстраційного номеру облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб –платників податків;
документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; документ про сплату державного мита; документи, що підтверджують виникнення права власності на нерухоме майно (щодо реконструйованого нерухомого майна); технічний паспорт на такий об'єкт; документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку та завірену в установленому порядку копію примірника кадастрового плану земельної ділянки на паперовому носії (крім випадків реконструкції квартири, житлового або нежитлового приміщення); документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам,стандартам і правилам; документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси; у разі подання заяви уповноваженою особою така особа, крім документа, що посвідчує її особу, подає органові державної реєстрації прав копію документа, що підтверджує її повноваження (довіреність); у разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені фізичної особи, така особа також подає органові державної реєстрації прав копію документа, що посвідчує особу, яку вона представляє, та копію реєстраційного номера облікової картки платника податку такої фізичної особи; у разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені юридичної особи, така особа також подає органові державної реєстрації прав виписку з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців щодо особи, яку вона представляє; у разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені юридичної особи, що є компанією з управління активами інституційних інвесторів, така особа також подає органові державної реєстрації прав регламент корпоративного інвестиційного фонду або регламент пайового інвестиційного фонду та свідоцтво про внесення інституту спільного інвестування до реєстру інститутів спільного інвестування; у разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені юридичної особи, що є управителем фонду операцій з нерухомістю така особа також подає органові державної реєстрації прав затверджені правила фонду з нерухомістю; якщо нерухоме майно перебуває в іпотеці або податковій заставі, заявник також подає органові державної реєстрації прав документ, що підтверджує факт надання згоди іпотекодержателем або органом державної податкової служби на відчуження або інше визначення юридичної долі нерухомого майна, яке перебуває в іпотеці або податковій заставі. Щодо новозбудованого чи реконструйованого нерухомого майна в разі коли об’єкт до реконструкції належав на праві спільної власності крім основного пакету документів додається: - письмова згода всіх співвласників об'єкта нерухомого майна щодо проведення його реконструкції(Якщо розмір відповідних часток у праві спільної власності змінився у зв'язку з проведенням реконструкції об'єкта нерухомого майна, заявник також подає органові державної реєстрації прав письмову заяву співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна). Щодо новозбудованого чи реконструйованого нерухомого майна в разі коли реєструється право на новозбудований або реконструйований об’єкт, який будувався двома або більше особами крім основного пакету документів додається: документ, яким визначено окрему частину об'єкта нерухомого майна, що набувається у власність кожною з таких осіб, або письмову заяву даних осіб про розподіл часток у спільній власності.
У разі коли реєструється право на новозбудований або реконструйований об’єкт, будівництво якого здійснювалося у результаті спільної діяльності крім основного пакету документів додається: - договір про спільну діяльність або договір простого товариства. У разі коли реєструється право на новозбудований або реконструйований об’єкт, будівництво якого здійснювалося із залученням від фізичних та юридичних осіб коштів на інвестування та фінансування об'єктів будівництва крім основного пакету документів додається: затверджений особою, що залучала від фізичних та юридичних осіб такі кошти, перелік інвесторів, які брали участь в інвестуванні та фінансуванні об'єкта будівництва та за якими здійснюється державна реєстрація прав; установлений законодавством документ, що підтверджує набуття у власність інвестором закріпленого за ним об'єкта інвестування (інвестиційний договір, договір про пайову участь тощо)*. *У разі коли державна реєстрація прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно проводиться за інвестором у результаті його участі у фонді фінансування будівництва, документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за інвестором об'єкта інвестування, є отримана від управителя такого фонду довідка про право довірителя на набуття у власність об'єкта інвестування. У разі коли державна реєстрація прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно проводиться за інвестором у результаті придбання безпроцентних (цільових) облігацій, за якими базовим товаром виступає одиниця нерухомості, документами, що підтверджують набуття у власність закріпленого за інвестором об'єкта інвестування, є договір купівлі-продажу облігацій та документ, згідно з яким відбулося закріплення відповідного об'єкта інвестування за власником облігацій (договір резервування,бронювання тощо). У разі державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у зв’язку з набуттям права власності на об'єкти нерухомого майна, збудовані в результаті діяльності житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу крім основного пакету документів додається: затверджений загальними зборами кооперативу список членів та/або асоційованих членів кооперативу; документ, що підтверджує викуп членом та/або асоційованим членом кооперативу квартири, дачі,гаража, іншої будівлі, споруди або приміщення. У разі передачі паю (його частини) особі, яка не є членом кооперативу, заявник, крім документу, що підтверджує викуп членом та/або асоційованим членом кооперативу квартири, дачі,гаража, іншої будівлі, споруди або приміщення, подає органові державної реєстрації прав документ, на підставі якого відбулася така передача, та письмову згоду кооперативу, що надана його уповноваженим відповідно до статуту органом. У разі державної реєстрації права власності на новозбудовані або реконструйовані об’єкти, майнові права на які належать іншим особам крім основного пакету документів додається: перелік осіб, яким належать майнові права на об'єкт будівництва, затверджений особою, яка здійснювала відчуження таких майнових прав; договір купівлі-продажу майнових прав.
Новий порядок оформлення права власності на новозбудований чи реконструйований об'єкти нерухомого майна є набагато зручніший для фізичних та юридичних осіб при вирішенні питання, пов'язаного з державною реєстрацію свого права. Адже свідоцтва про право власності на нерухоме майно формуватимуться в процесі державної реєстрації прав та видаватимуться державними реєстраторами разом із витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Після отримання всіх необхідних документів для державної реєстрації права, заінтересованій особі потрібно лише звернутись до органу державної реєстрації прав із заявою про державну реєстрацію прав. І не потрібно буде, як зазначено у Тимчасовому положенні про порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, звертатись із заявою про ухвалення на сесії органу місцевого самоврядування рішення про оформлення права власності на новозбудований чи реконструйований об'єкт.
Можна зробити висновок, що це нововведення є позитивним напрямком у сфері спрощення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Начальник реєстраційної служби Н.І.Голуб
|