Проблема жорстокості й насильства в нашому
суспільстві стає дедалі актуальнішою.
Це пов'язано з багатьма
соціально-економічними чинниками,
серед яких слід відзначити: збільшення кількості неповних сімей
унаслідок розлучень і виїзду батьків за
кордон, відвертої неконтрольованої
пропаганди насильства та агресії на
телеекранах, масове відкриття комп'ютерних та ігрових залів, де підлітки можуть
«утекти», «відірватися» від реальності
й відчути себе героями - «вбивцями», тощо.
Проявами насильства щодо неповнолітніх вважають нехтування, ухилення від обов'язків щодо дитини, відсутність у сім'ї доброзичливої атмосфери (психологічна ізоляція), недостатнє забезпечення доглядом та опікою, втягування у з'ясування стосунків і використання її задля шантажу, сарказм; негативне ставлення до дітей, що виявляється у поганому настрої дорослих, також це
хронічні сімейні конфлікти.
Серед важливих психологічних
чинників варто зауважити й особливості підліткового віку (це критичний період у житті людини, коли відбуваються значні зміни на фізичному
та психологічному рівнях, формуються
життєві цінності, виникає потреба у самовираженні
серед однолітків; це час суперечностей,
коли, з одного боку, підлітки прагнуть
бути автономними, самостійними, а з
іншого — потребують розуміння і підтримки
дорослого). Виникає нове відчуття дорослості
— перехід від дитячих форм поведінки
до дорослого бажання проявити себе, інколи
за будь-яку ціну. Часто таке прагнення
дорослості у підлітка набуває форм самоствердження
шляхом кривдження інших. Такого
способу самоствердження старшокласники
часто навіть не усвідомлюють, оскільки він є «копіюванням» і відображенням дій дорослих.
У більшості ситуацій людина, яка застосовує тілесні
покарання, не усвідомлює поганих наслідків такого поводження, вважаючи, що її дії, викликані позитивними намірами,
є легітимними та виправданими. Але ж
наслідки застосування методів фізичного впливу на дітей можуть бути негативними та пролонгованими. Дитина, котра зазнала насильства, отримує травматичний досвід, який супроводжується травматичними переживаннями та відтворюється у формі неадекватних поведінкових реакцій. Усе це призводить до дезорганізованої поведінки, розвитку. Для неповнолітнього
важливими є довіра до батьків,
почуття захищеності в сім'ї. Вони втрачаються при застосуванні насильства.
Проявами насильства щодо неповнолітніх вважають нехтування,
ухилення від обов'язків щодо дитини, відсутність у сім'ї доброзичливої атмосфери (психологічна ізоляція),
недостатнє забезпечення доглядом та опікою, втягування у з'ясування
стосунків і використання її задля шантажу, сарказм; негативне ставлення до дітей, що виявляється у поганому настрої дорослих, також
це хронічні сімейні конфлікти.
Загрозою гармонійного психічного розвитку малюка можуть
стати випадки, коли батьки не помічають своїх дітей — емоційна депривація; чи коли висувають завищені вимоги, що
не відповідають розвитку; використовують
малюка як «заручника» при вирішенні сімейних конфліктів, для задоволення
власних егоїстичних потреб. Такі моделі поведінки дорослих не сприятимуть формуванню в дитини позитивної самоконцепції, почуття безпеки, вона не
відчуватиме, що її люблять. Складність
проблеми насильства вимагає комплесного
підходу й об'єктивної оцінки методів розв'язання.
Начальник Мостиського районного
управління юстиції М.М.
Гандз
|