П`ятниця, 10.05.2024, 08:00

Мостиське районне управління юстиції

Календар
«  Березень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2011 » Березень » 14 » Корисні поради споживачу
17:12
Корисні поради споживачу

Не дивлячись на те, що всім добре відомий крилатий вислів "Споживач завжди правий”, права споживачів продовжують порушувати. Щоденно кожен з нас без винятку стикається з обманом та обрахунками, продажем неякісних товарів, обслуговуванням неналежного рівня та некоректною поведінкою працівників закладів торгівлі.

Що ж слід знати, щоб уникнути ситуації, де порушуються Ваші права як споживача? По – перше, слід правильно укладати угоду.

В усіх випадках купівлі товару, замовлення роботи чи послуги необхідно отримати письмове підтвердження даного факту.

При купівлі товарів продавець (касир) зобов’язаний видати споживачу розрахунковий документ встановленої форми та змісту: касовий чек, товарний чек, розрахункову квитанцію, який посвідчує факт купівлі – продажу (повернення товарів), надання послуг, з позначкою про дату продажу, надрукований і зареєстрований у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну. При невиконанні цього зобов’язання споживач має право вимагати від продавця (виконавця) видати розрахунковий документ.

У випадку, якщо немає документів, які підтверджують вашу правоту, можна використати докази свідків, проте ПАМЯТАЙТЕ, що наявність документу завжди надійніше за свідка.

По – друге, вивчити порядок пред'явлення вимог споживачем, зокрема:

1. Подати продавцеві письмову заяву або претензію в двох примірниках про повернення товару неналежної якості та виконання відповідних вимог. Один примірник цієї заяви повертається споживачу з відміткою продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача), дати прийняття заяви, прізвища, ініціалів та посади працівника, який прийняв заяву, другий залишається у продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача), згідно з п. 1.30 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 року № 104. Якщо продавець відмовляється отримати від Вас заяву або претензію особисто, надсилайте поштою рекомендованим листом, бажано – з повідомленням про вручення.

УВАГА: претензії або заяви електронною поштою не є обовязковими для розгляду і доказом не вважаються;

2. Питання, пов'язані з поверненням та обміном товарів з гарантійним терміном використання, розглядаються продавцем при пред'явленні покупцем технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу товару та заяви або претензії на обмін товару, відповідно до п. 11 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі - Закону) та п. 1.29 Правил продажу непродовольчих товарів;

3. Вимоги споживача, передбачені статтею 8 Закону, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання, згідно п. 14 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів».

Зазначаємо, що недоліком є будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно – правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що предʼявляються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем).

У зв'язку з цим, якщо виникли сумніви щодо причин втрати якості товару, продавець (виконавець, виробник) зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним установлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи (п. 4 ст. 17 Закону, п. 1.31 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами).

Отже Вам, необхідно дотримуватись встановленого порядку, щоб потім наполягати на своїх правах:

- при купівлі брати чек і зберігати його протягом терміну користування виробом;

- купуючи товар з гарантійним терміном використання, перевірити наявність штампу закладу торгівлі з вказівкою дати продажу в технічному паспорті і в гарантійному талоні;

- виявивши недоліки товару протягом гарантійного терміну, звернутись до продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача) з письмової заявою в двох примірниках, представивши технічний паспорт, гарантійний талон та чек;

- при необхідності встановити причину втрати якості товару, пред'явити продавцеві товар для проведення експертизи. При бажанні споживач може бути присутнім під час експертизи.

Якщо покупка виявилася невдалою, а саме: товар не задовільнив Вас за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути Вами використаний за призначенням, то Ви маєте право:

ü               обміняти товар на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний;

ü               розірвати договір купівлі – продажу непродовольчого товару та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право:

1.               Придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості;

2.               Розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару;

3.               Здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час предʼявлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Обмін товару провадиться протягом чотирнадцяти днів у випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачу разом з проданим товаром.

Пунктом 6 статті 8 Закону передбачено, що у разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Під час заміни товару з недоліками на аналогічний належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості на час купівлі. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред’явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші передбачені Законом вимоги.

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав, зазначених вище, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року № 172 "Про реалізацію окремих положень Закону України "Про захист прав споживачів”.

Так, не підлягають обміну (поверненню) товари належної якості, а саме, продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. Непродовольчі товари, зокрема: фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, корсетні товари, парфюмерно-косметичні вироби, пір'яно-пухові вироби, дитячі іграшки м'які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки,     мундштуки, апарати для гоління, помазки для гоління, розчіски, гребенці та щітки масажні, сурдини (для духових музичних інструментів), скрипічні підборіддя, рукавички, тканини, тюлегардинні і мереживні полотна,      килимові вироби метражні, білизна натільна, білизна постільна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання,     лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником), аудіо-,  відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом, вироби з натурального та штучного волосся (перуки), товари для немовлят (пелюшки,  соски,  пляшечки для годування тощо), інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо),      ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння,   дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, парфюмерно – косметичні вироби, зубні щітки, розчіски, гребенці та щітки масажні, білизна натільна, товари в аерозольній упаковці, друковані видання.

Таким чином, обмінять непродовольчий товар належної якості – це одне із основних прав споживача яке необхідно реалізувати вчасно. Продавці (касири) рідко повідомляють споживачів (покупців) про можливість обміняти (повернути) непродовольчий товар належної якості, тому люди навіть не підозрюють про наявність у них такого права, а якщо і підозрюють, то бояться його реалізовувати. В більшості випадків в магазині вивішується оголошення про те, що певні групи товарів не підлягають обміну або поверненню.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

При виявленні протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Споживач має право пред’явити одну із зазначених вимог, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу.

Слід пам’ятати, що вимоги пред’являються протягом встановленого гарантійного строку – строк, протягом якого виробник (виконавець, продавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов’язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв’язку з введенням її в обіг. Гарантійні строки на комплектуючі вироби повинен бути не менший, ніж гарантійний строк на основний виріб, якщо інше не передбачено нормативно правовими актами, нормативними документами або договором.

Гарантійний строк повинен вказуватися у паспорті на товар (роботу, послугу) чи на його етикетці, чи в будь-якому іншому документі, прикладеного до товару (роботи, послуги).

Для медикаментів, харчових продуктів, виробів побутової хімії, парфумерно косметичних та інших товарів, споживчі властивості якої з часом можуть погіршуватися і становити небезпеку для життя, здоров'я, майна споживачів і навколишнього природного середовища, встановлюється строк придатності, який вказується на етикетках, упаковці чи в інших документах, що додаються до неї при продажу, і який вважається гарантійним строком.

Строк придатності обраховується починаючи від дати виготовлення, яка також повинна бути вказана на етикетці чи в інших документах, і визначається або часом, протягом якого товар є придатним до використання, або датою, до настання настання якої товар є придатним для використання.

Забороняється продаж продукції (товарів), на яку не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів строк (термін) придатності, а також строк (термін) придатності який минув.

УВАГА: технічно складних товарів без гарантії або з меншим гарантійним терміном не повинно бути.

Гарантійні терміни обчислюються від дня продажу товару.

На сезонні товари, гарантійний строк обраховується з початку відповідного сезону, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року за № 172.

До сезонних товарів, гарантійні терміни за якими обраховуються з початку відповідного сезону відносять:

взуття:

- зимового асортименту – з 15 листопада по 15 березня;

- весняно-осіннього асортименту – з 15 березня по 15 травня;

- літнього асортименту – з 15 травня по 15 вересня;

одяг, хутряні та інші вироби:

- весняно-літнього асортименту – з 1 квітня;

- осінньо-зимового асортименту – з 1 жовтня.

При продажі товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обраховується починаючи від дня передачі товару споживачеві, а якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складеннявід дня їх здійснення. А якщо день передачі, установки (підключення) чи складення товару, а також передачі нерухомого майна встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі продажу, від дня укладення договору купівлі продажу.

Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об'єкта будівництва – не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві, згідно п. 5 ст. 7 Закону.

Уважно слідкуйте: щоб при оформленні технічного паспорту, в ньому зазначалася дата продажу, підпис матеріально відповідальної особи, які завірено печаткою закладу торгівлі.


Начальник Мостиського РУЮ

Гандз М.М. 

Переглядів: 883 | Додав: Justycija | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: